کاربرد الکل طبی 4 لیتری در صنعت رنگ سازی

رایج ترین غلظت تجاری تنتور حاوی 2٪ فلز ید و 2.5٪ یدید پتاسیم در 50٪ الکل طبی 4 لیتری است و برای پوست سالم یا عفونت های قارچی و باکتریایی پوست استفاده می شود. همین غلظت در محلول آبی زخم ها را نیز ضد عفونی می کند.

عامل فعال ید، بسیار موثر و با طیف بسیار گسترده است. عملکرد آن بسیار سریع است و پس از استفاده تا چند ساعت اثر خود را از دست نمی دهد، به همین دلیل است که احتمالا یکی از بهترین ضد عفونی کننده های موجود است.

همچنین می توان از آن به عنوان یک عامل تصفیه آب، عمدتاً برای سفر به کشورهای گرمسیری به دلیل عملکرد آن در برابر آمیب ها و ژیاردیا استفاده کرد. در این موارد پنج قطره از تنتور ید با غلظت 2 درصد در لیتر آب استفاده می شود و یک ساعت قبل از نوشیدن آن را می گذاریم تا عمل کند. اگر تظاهر 4 درصد باشد، نصف دوز توصیه می شود.

الکل

اگر چه به طور گسترده در زخم ها استفاده می شود، اما اثر آن چندان رضایت بخش نیست زیرا کاتالاز موجود در بافت ها به سرعت آن را تجزیه می کند و اثر خود را از دست می دهد. فعالیت ضد باکتریایی ضعیفی دارد و همچنین ویروس کش است.

به عنوان یک ضد عفونی کننده در غلظت 3٪ (10 حجم) استفاده می شود. هنگامی که روی زخم های باز اعمال می شود، باعث سوزش یا سوزش شدید می شود.

هم مربرومین و هم سایر مشتقات جیوه سالهاست که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، اما باید توجه داشت که جیوه سمی است و نسبتاً مکرر باعث واکنش های حساسیت مفرط می شود. غلظتی که در آن استفاده می شود 2% برای ضد عفونی پوست است.

اثر مربرومین صرفاً باکتریواستاتیک و قارچی است. فعالیت آن در حضور مواد آلی کاهش می یابد که باعث کاهش اثربخشی آن می شود. از جمله مواد ضدعفونی کننده پرکاربرد عبارتند از: فرمالدئید، گلوتارآلدئید و هیپوکلریت سدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *