جایگزین سویا سبوس گندم در خوراک دام

درگذشته به دلیل کم بودن جمعیت، نیازی به رشد و باروری سریع دام ها نبود، اما در حال حاضر، این فرایند باید به سرعت طی شده و دام ها در کوتاهترین زمان ممکن، به بازار فروش و به دست خریداران برسند.

همچنین ریزمغذی های لازم برای پرورش دام نیز درگذر زمان تغییر پیدا کرده و درحال حاضر کامل ترین مواد مورد نیاز این حیوانات اهلی، در دسترس می باشد،دراین میان گندم در خوراک دام جایگاه والایی دارد.

پس اگر شماهم جزو آن دسته افراد پرسشگر هستید، در این مقاله باما همراه باشید و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

جایگزین سویا سبوس گندم در خوراک دام

جایگزین سویا در خوراک دام

اگر روغن موجود در ذرت را جداسازی نموده و آن را حرارت دهیم، کنجاله سویا به دست خواهد آمد. این ماده از دیرباز نقش بسیار مهمی در سبد تغذیه ای دام ها داشته است.

علت اصلی استفاده از کنجاله سویا، پروتئین فراوان آن می باشد، به گونه ای که اگر این ماده حذف گردد، بسیاری از دام ها دچار کمبود واضح و علامتدار خواهند شد.

سویا حاوی مقادیر زیادی لیزین و اندکی متیونین می باشد و همچنین ازت موجود در آن حقیقی و کامل می باشد که می تواند نیازهای تغذیه ای دام ها را به طور کامل برطرف نماید.

باوجود مزایای متعدد این محصول، قیمت بالای آن باعث شده تا بسیاری از دامداران توانایی خریدش را نداشته باشند و درصدد جایگزین نمودن سایر مواد باشند.

اگر بخواهیم برای این ماده ارزشمند، جایگزین هایی را معرفی نماییم، می توان گفت پودر ماهی، روغن کلزا و تخم پنبه، می توانند پروتئین مد نظرمان را تامین نمایند.

البته اگر دامداری قصد استفاده از مکمل های جایگزین را داشته باشد، همواره باید تناسب میان ماده اصلی و موادغذایی جایگزین، رعایت گردد.

جایگزین خوراک دام

جایگزین خوراک دام هدف نهایی دامداران محترم، توزیع دام های سالم در میان افراد جامعه می باشد، اما این روزها به علل مختلفی این هدف تحت تاثیرات منفی قرار گرفته است.

یکی از عمده ترین دلایلی که افراد به دنبال جایگزین های مناسبی برای خوراک دام از جمله : سویا، برنج، یونجه و سایرین می باشند، افزایش قیمت باورنکردنی این محصولات می باشد.

بنابراین دامپروران عزیز، موادی را درکنار این محصولات استفاده می نمایند تا علاوه بر کاهش هزینه های خود، نیاز دام و افراد جامعه را برطرف نموده و سلامتی آنان، به خطر نیفتد.

برخی از موادی که در این زمینه استفاده می شود را در زیر برای شما ذکر خواهیم نمود:

  1. پودر ماهی
  2. آرد دامی
  3. کنجاله ذرت
  4. پودر جوجه
  5. آب پنیر
  6. نان خشک
  7. پوسته نخود
  8. چغندر
  9. ارد گندم
  10. سیب زمینی
  11. پودر جوجه
  12. پودر پوست انار
  13. ضایعات ماکارونی
  14. دان مرغی

نکته قابل توجه، این است که هرگز نمی توان این محصولات و سایر مواد مشابه را به طور کامل، جایگزین موادغذایی اصلی نمود، بلکه باید درصدی از آن ها را کم نموده و به همان میزان، این فرآورده ها را به دام ها بدهیم.

جایگزین سبوس گندم در خوراک دام

به طور کلی سبوس واژه ای است که به خارجی ترین لایه پوشاننده مواد مختلف، اطلاق می گردد. بنابراین سبوس گندم، لایه بیرونی گندم است که در طی فرایند آسیاب کردن به دست خواهد آمد.

از سالیان گذشته تاکنون، سبوس گندم در برنامه غذایی دام ها، جایگاهی ویژه داشته است و همواره طرفداران زیادی را جذب خود نموده است.

امروزه همانند دیگر محصولات، این ماده نیز دچار نوسانات افزایش قیمت گردیده است و به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال جایگزینی ماده ای با کارایی مشابه آن هستند.

علت اصلی استفاده از سبوس گندم، کمک به هضم غذا و دارا بودن کربوهیدرات و پروتئین فراوان می باشد، بنابر این ماده کمکی نیز باید این قابلیت ها را داشته باشد تا مرغوب و مناسب در نظر گرفته شود.

دراین میان آرد خالص برنج، توانسته است توقعات دامداران و دامپروران عزیز را برآورده سازد و به طور کمکی، پروتئین و کربوهیدرات لازم را تامین نماید، در واقع می توان با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر، نیاز دام ها را برطرف نمود.

جایگزین ذرت در خوراک دام

جایگزین ذرت در خوراک دام اگر بخواهیم یکی از خوشمزه ترین محصولات و مواد غذایی دام ها را نام ببریم، بدون شک ذرت سردسته آن ها خواهد بود.

طعم خوب ذرت و مواد مغذی فراوانی که دارد، همواره باعث شده تا در اقصی نقاط کشورمان، آن را در زنجیره تغذیه ای دام ها قرار دهند.

اما تامین ذرت نیز برای صنایع مربوطه سخت شده و باتوجه به تحریم های گسترده و افزایش قیمت ارز، تهیه این کالا، کار ساده ای نمی باشد.

از این رو، دامداران مواد دیگری را نیز در این زمینه امتحان کردند و متوجه شدند که موادی همچون، پودر هسته خرما و حتی ملخ خوراکی نیز می تواند برای دام ها مفید باشد و نیاز آن ها را تامین نماید.

استفاده از این جایگزین ها باعث می شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین با هزینه ای نازل، دام ها را به مرحله فروش رسانده و خریداران نیز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف، نداشته باشند.

تحقیقاتی که درزمینه استفاده از هسته خرمای پودر شده، انجام گرفته است، نشان می دهد که اگر حدود 20درصد از ذرت را کاسته و این محصول را جایگزین آن نماییم، آسیبی به سلامت دام و انسان ها وارد نخواهد شد.

خوراک دام ذرت

همانگونه که ذکر گردید، ذرت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از انرژی یکی از اجزای اصلی سبد غذایی حیوانات اهلی می باشد.

در استفاده از آن باید دقت زیادی انجام شود زیرا اگر حجم استفاده شده، بیش از حد مجاز تعیین شده باشد، مشکلات متعددی را برای دام ها به دنبال خواهد داشت.

یکی از مواردی که باعث اذیت شدن دام ها می‌گردد، عدم هضم سریع محصولات خوراکی می باشد، ذرت نیز از این قاعده مستثنی نیست و به کندی هضم خواهد شد، به همین دلیل نباید بیش از حد لازم به دام ها داده شود.

ذرت حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و چربی می باشد اما میزان پروتئین آن کمتر بوده، بنابراین شایسته است در کنار آن مکمل های پروتئینی نیز در جیره دام ها گنجانده شود.

در خصوص حداکثر میزان قابل استفاده از آن در کنسانتره های مختلف، عددی حدود 35 درصد برای دام ها بیان گردیده است و همه ملزم به رعایت آن می باشند.

قیمت خوراک دام ذرت

قیمت خوراک دام ذرت درخصوص قیمت مواد غذایی دام ها باید گفت که هرگز به یک عدد واحد، نخواهیم رسید زیرا عوامل مختلفی، آن را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

اگر قصد آگاهی از قیمت این ماده اساسی دارید، می توانید از طریق تماس گرفتن بامراکز توزیع این محصول و یا به وسیله یک سرچ ساده در اینترنت، حدود قیمت ها را مشاهده نمایید.

در حال حاضر، قیمت حدودی هر کیلوگرم از این محصول چیزی معادل 11هزارتومان می باشد اما دچار نوسانات روزانه و حتی لحظه ای متعددی خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که اگر دامداران عزیز، از خرده ذرت به جای خود ذرت استفاده می نمایند، می توانند این محصول را با قیمتی ارزان تر از ذرت خالص تهیه نمایند و از این رو مقرون به صرفه خواهد بود.

تامین بخشی از این ماده از خارج از کشور، باعث شده تا تغییرات بازار ارز به طور مسقیم آن را تحت تاثیر قرار داده و باعث ناتوانی عده ای از صاحبین مشاغل در خرید آن گردد.

جیره خوراک دام

هدف از پرورش دام ها متفاوت می باشد و هر دامداری باید در ابتدا، این هدف را مشخص نماید و سپس اقدام به تهیه جیره مناسب با دام خود نماید.

گوسفندهای پرواری به دسته ای از این گروه اطلاق می گردد که مدتی را تحت تغذیه با مواد مغذی سپری کرده و وقتی به وزن ایده آل رسیدند، آن ها را برای ذبح نمودن، به فروش می رسانند.

در گروهی دیگر نیز، هدف از رشد و پرورش، استفاده از فرآورده هایی همچون شیر و لبنیات و روغن های محلی می باشد.

جیره خوراک دام باید ویژگی های مختلفی را پوشش دهد از جمله:

. قیمت مناسب و مقرون به صرفه

. در دسترس بودن در نقاط مختلف کشور

. تامین تمامی نیاز های اساسی حیوان

. حجم مناسب و قابلیت ذخیره نمودن در مقیاس وسیع

جیره های مختلفی در بازار وجود دارند که هرکدام را به دلیل کاربرد خاص خود خریداری می نمایند، از جمله ذرت، جو، یونجه، علوفه و کنسانتره و همگی سرشار از مواد مغذی مورد نیاز دام ها می باشند.


جدول آنالیز خوراک دام

جدول آنالیز خوراک دام شاید از خود بپرسید که لزوم و اهمیت آنالیز خوراک دام چه می باشد و چرا اهمیت فراوانی دارد؟ در پاسخ باید گفت که خوراک دام علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز آن ها، به طور مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه ای بر سلامت انسان نیز اثر می گذارد.

بنابراین بسیار مهم است که خوراک دام را در آزمایشگاه های تخصصی مورد آنالیز قرار دهند و نتایج آن را به صورت شفاف، گزارش نمایند.

مواردی که در آنالیز این محصول مد نظر قرار می گیرند، بسیار متنوع بوده و شامل : اندازه گیری فسفر، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلر، میزان رطوبت و ماده خشک موجود، میزان فیبر خام، فیبر غیرقابل هضم در محیط خنثی و محیط اسیدی، مقدار ازت آزاد، درصد چربی و پروتئین، پروتئین خام و phمحصول، می باشد.

اختلال در هرکدام از این قسمت های بیان شده، باعث نامرغوب شدن محصول نهایی شده و دام و انسان ها را در معرض تاثیرات خود قرار می دهد.

جدول ارزش غذایی خوراک دام

ارزش غذایی خوراک دام، موضوعی بسیار جامع می باشد، ما در این جا به مهم ترین نکات کاربردی برای شما، اشاره خواهیم نمود.

بیشترین میزان پروتئین به ترتیب در پودر خون، پودر پر و پودر ماهی با درصد های 86،83 و 74 دیده خواهد شد.

سویا، پودر استخوان و پودر گوشت، با دارا بودن 80، 29 و 30درصد، در رده های اول تا سوم چربی مواد غذایی قرار می گیرند، البته درصورتی که چربی خالص را در نظر نگیریم.

همچنین در این جدول، درصد مجاز استفاده از هرگونه فرآورده خوراکی دام ها را ذکر نموده و افراد نباید از آن تجاوز نمایند. به طور مثال درصد مواد مختلف به شرح زیر می باشد:

. دانه ذرت:حدود 35درصد

. سبوس برنج :5 الی 15درصد

.پودر ماهی: 5 درصد

. دانه سویا: 15الی 20 درصد

. لوبیا سویا: 2.5الی 5درصد

.نخود: 10الی 20درصد

به همین صورت سایر مواد نیز، حدی تعیین شده دارند و استفاده بیش تر از آنان باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و سلامت دام ها را تهدید می کند.

این جداول مرتب به روز رسانی گردیده و تمامی دامداران و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی،در این زمینه، آگاهی های لازم را کسب نمایند.

چارت سازمانی کارخانه خوراک دام

چارت سازمانی کارخانه خوراک دام کارخانه های خوراک دام، پیچیدگی های زیادی دارند و سمت ها و درجه های مختلفی برای افراد شاغل در آن ها در نظر گرفته شده است.

البته بااندکی تفکر، این امر بسیار منطقی به نظر خواهد آمد زیرا دام ها مستقیما در زندگی انسان ها اثر گذاشته و فرایند تغذیه و استفاده از آنان نیز، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

معمولا در هر کارخانه فردی به عنوان مدیر عامل و همچنین یک نفر نیز معاون وی خواهد شد.

درکنار این دو عضو اصلی، مشاوران و مسئولین دفتر مدیرعامل نیز ایفای نقش خواهند نمود.

از موارد مهم دیگری که درهر کارخانه پیشرفته مشاهده می کنید، حسابرس های داخلی و کارشناسان ایزو می باشند که تعداد مختلفی دارند.

همچنین مدیر مالی، مدیر بازرگانی، سرپرست تحقیق و توسعه و مدیر فناوری نیز از دیگر افراد موثر در این مراکز خواهند بود.

اختلال در هر عضو از افراد ذکر شده، باعث نقص در قسمتی از هدف نهایی خواهد شد و در روند رشد مناسب دام ها، اخلال ایجاد خواهد نمود.

لازم است بدانید که کارخانه های مختلف، تغییراتی جزئی در این چیدمان دارند، اما در نهایت هدف همه آنان یکسان می باشد.

حذف ارز خوراک دام

با صنعتی شدن بسیاری از مشاغل و پیشرفت تکنولوژی در این زمینه ها، صنعت دامداری و دامپروری نیز از این قافله عقب نمانده و دستخوش تغییرات متعددی گشته، اما این نوآوری، نیاز به تامین ارزان قیمت مواد و نهاده ها دارد.

از دی ماه سال 1400،مقرر گردید تا ارز 4200 تومانی نهاده های دامی برداشته شود و خریداران ملزم به پرداخت و خرید این محصولات با ارز عادی موجود شوند.

علت این امر بسیار جالب می باشد و در این زمینه می توان گفت که با ارائه نهاده های دامی با ارز دولتی، عده ای سرمایه دار تر شده و متقاضیان نیز روز به روز محروم تر گشته و توانایی یافتن محصول مورد نیاز خود را نداشتند.

با تامین این کالا و حذف ارز دولتی، دست سودجویان و دلالان این صنعت، کوتاه شده و رانت خواری به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

البته این مسئله در خصوص نهاده هایی که درآینده خریداری می گردیدند، مطرح شد و شامل فرآورده های موجود در بازار و یا محصولاتی که در کشتی های گمرک موجود بودند، نمی شد.

جالب است بدانید که بسیاری از دامداران نیز، موافق حذف ارز 4200تومانی بودند زیرا به عقیده آنان، این امر باعث ایجاد قیمت گذاری های جدیدی در این زمینه می گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *