خط تولید خوراک دام دست دوم از ضایغات میوه و سبزی

مهمترین مساله هنگامی که محصولات کشاورزی جمع آوری می شود فروش این محصولات است که کشاورز و تولید کننده باید تلاش کنند تا بتواند محصولات را به موقع و با قیمت مناسب به بازار عرضه نماید. اما گاهی پیش می آید که برخی از محصولات بدون خریداری باقی بماند و یا گاهی حتی محصولات فروخته شده به طور کاملا به دست مصرف کننده نرسد و میزانی از انواع میوه و سبزیجات در مراکز فروش باقی بماند. بسیاری از افراد با تهیه این نوع از محصولات با قیمت پایین تر، خط تولید خوراک دام دست دوم از ضایعات میوه و سبزی را راه اندازی می کنند. در این روش از تولید خوراک برای دام، ابتدا سبزیجات و میوه ها را تفکیک و ضایعات را از آن جدا کرده و سپس طی فرایندی میوه و سبزی را خشک و سپس، بسته بندی محصولات شده را با قیمت بسیار مناسب به بازار ارائه می دهند. این نوع خوراک جزء سلامت ترین نوع غذا برای دام و طیور می باشد و می توان با اطمینان از مقوی بودن و سلامت از انواع این خوراک درجه یک برای تمام دام ها استفاده کرد.

خط تولید خوراک دام دست دوم از ضایغات میوه و سبزی

خط تولید خوراک دام دست دوم

امروزه برای تهیه خوراک دام و طیور با مشکلاتی مواجه هستیم، زیرا بخش عظیمی از خوراک دام از طریق کشورهای دیگر تامین می شود و امروزه بنا به دلایلی ورود این محصولات به کشور کمتر صورت می گیرد و همین سبب ایجاد بروز مشکلاتی برای دامداری ها و مرغداری ها کرده است. اما داخل کشور منابع بسیار عظیمی وجود دارد که می توان با استفاده از این منابع انواع خوراک دام را تولید و در اختیار دامداران قرار داد.

سالانه میزان بسیار زیادی از محصولات کشاورزی اعم از انواع سبزیجات و میوه ها و حتی موادی مانند چغندر قند و….. روی دست کشاورزان باقی می ماند، یا حتی با ارسال این مواد و محصولات به بازار میزان قابل توجهی به عنوان ضایعات خریداری نمی شود و در مراکز فروش بدون مصرفی باقی می ماند و نهایتا از بین می رود.

اما بسیاری از افراد انواع این محصولات و مواد را با نرخ بسیار پایین تهیه و این محصولات را به خوراک دام تبدیل می کنند. به این ترتیب یک منبع بزرگ و بسیار ارزان در کشور وجود دارد که با تدبیر می توان از این ظرفیت استفاده نمود. تولید کننده انواع محصولات کشاورزی بلا استفاده را در اندازه زیاد جمع آوری و سپس مواد را تفکیک و ضایعات را از آن جدا می کند و در نهایت مواد را کاملا شسته و سپس خشک می کند و در نهایت محصولات را به صورت پودری شکل درآورده و به صورت جداگانه بسته بندی و به بازار ارائه می دهد. با افزودن این خوراک به مواد غذایی دام و طیور انواع ویتامین و مواد مانند فیبر فراوان به خوراک حیوان افزوده و سبب سلامت کامل بدن و گوارش خوب حیوان می شود و در نهایت دام ها رشد و شیر دهی مناسبی خواهند داشت.

تولید خوراک دام از ضایعات میوه و سبزی

تولید خوراک دام از ضایعات میوه و سبزی در طی یک سال کاری برای کشاورزان بسیاری از محصولات آن طور که انتظار می رود کامل و سالم نیستند. بخشی از این محصولات بعد از سورت بندی شدن به صورت ضایعات باقی می ماند و بسیاری از مواقع ممکن است پیش بیاید که بهترین محصولات کشاورزی نیز به فروش نرسد. از طرفی حتما می دانید که بسیاری دیگر از میوه و سبزیجات حتی با ورود به مراکز فروش خرد و جزء نیز در این مراکز باقی مانده و اگر جمع آوری نشود از چرخه فروش خارج و در زمانی کوتاه فاسد شده و از بین خواهد رفت.

اما امروزه نیاز به تامین خوراک دام برای زنده نگه داشتن صنعت دام و طیور سبب شده است تا بسیاری از تولید کنندگان انواع ضایعات میوه و سبزیجات را به صورت روزانه جمع آوری نمایند و زمانی که این مواد به قدر کافی رسید. انواع محصولات را دسته بندی و جدا می کنند و ضایعات و خرابی را که ممکن است سبب ایجاد بیماری شود از آن جدا و در نهایت مواد را شسته و آبگیری می کنند و با دستگاه مخصوص ضایعات را خشک می نمایند.

در این نوع از آماده سازی و بسته بندی می توان نمونه های مختلفی از میوه و سبزیجات خشک را مشاهده نمود که هر دسته از این مواد حاوی میزان بسیار زیادی از ویتامین و فیبر و مواد آلی است که تمام این خوراکی ها برای ادامه حیات سلامت دام نیازی واجب و ضروری می باشد. در نهایت انواع این خوراک بهداشتی و ویتامینه در بازار توزیع و در دسترس تمام دامداران و پرورش دهندگان طیور قرار داده می شود. در این صورت دامدار می تواند با توجه به نیاز دام خود از انواع این محصولات به تناوب تهیه و در دامداری خود و به عنوان خوراکی سالم استفاده نماید.

تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل

همان طور که می دانید در کار و حرفه کشاورزی بسیاری از مواد و محصولات تولید می شود که به هیچ عنوان مصرف خوراکی برای انسان ندارد و حتی گاهی بسیاری از موادی که برای انسان مصرف خوراکی دارد به علت تولید بسیار زیاد از چرخه مصرف خارج می شود و به عنوان ضایعات و دور ریز محسوب می شود و این اصل کلی در مورد درخت نخل و تولیدات آن نیز صحت دارد.

در طول سال بسیاری از درختان نخل شاخه های کهنه و خشکیده دارند که این قسمت ها باید از درخت جدا شود تا درخت بتواند به رشد کامل برسد. از طرفی در مناطق جنوبی هوا بسیار گرم و خشک است و ماندن این شاخه های خشک بر درختان ممکن است سبب آتش سوزی نیز بشود. بنابر این، این قسمت ها از درخت جدا می شود و در کنار خوشه های بلا استفاده و یا هسته خرما خشک جمع و در نهایت در دستگاه های بزرگ و مخصوص به پودر تبدیل می شود.

پودر تهیه شده با انواع مواد دیگر که ارزش غذایی بالا برای حیوان دارد مانند کاه گندم و جو ترکیب می شود و محصول حاصل شده به صورت بسته بندی شده به بازار عرضه می شود. در نهایت تمام دامداران و کسانی که به امر پرورش طیور مشغول هستند می توانند این محصول بسیار مقوی و سرشار از انواع ویتامین و فیبر را تهیه و به خوراک روزانه دام های خود بیفزایند. از این طریق می توان ترتیبی داد تا میزان کمبود خوراک دام و طیور را در کشور تولید و در اختیار صنعت پرورش دام و طیور قرار داد.

خوراک دام ظرفیت تولید

خوراک دام ظرفیت تولید همان طور که می دانید و ذکر شد تامین کننده بخش اعظمی از خوراک دام و طیور کشورهای دیگر هستند. که در این صورت ادامه و پیشرفت کار دامداری ها به وارد کردن این خوراک بستگی شدید پیدا خواهد کرد. در صورت با وارد نشدن این محصولات به کشور صنعت دامداری و پرورش ماکیان با رکود مواجه خواهد شد. از طرفی می دانید که صنعت کشاورزی در سال های اخیر در داخل کشور بسیار پیشرفت کرده است.

لذا می توان از این پتانسیل و ظرفیت بسیار عالی به خوبی استفاده کرد و تلاش نمود تا انواع خوراک دام و طیور را در داخل کشور تولید کرد. سالانه میزان بسیاری از تولیدات کشاورزی هنگام سورت بندی کردن به عنوان محصولات با کیفیت بسیار پایین دور ریز می شود. اما می دانید حتی این محصولات دارای خواص غذایی بسیار بالایی است. مقداری از انواع میوه و سبزیجات به این ترتیب از دور مصرف خارج می شود و میزان بسیار زیادی نیز در مراکز فروش باقی می ماند.

گاهی اوقات در کارخانجات تولید آبمیوه می توان مقدار بسیار زیادی از کنجاله انواع میوه را مشاهده کرد و گاه دیگر از ضایعات عالی درختان مانند درخت نخل بهره برد. تمام این ظرفیت ها در کنار هم تبدیل به یک پتانسیل عالی خواهد شد که امکان تولید خوراک و نهاده های دامی را در داخل کشور را فراهم می کند، لذا می توان از این ظرفیت برای تولید خوراک دام و طیور استفاده و نیاز داخلی را به طور کامل تامین نمود و از این طریق از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

خط تولید پلت خوراک دام

برای این که دام و طیور از سلامت و رشد کامل برخوردار شوند باید در خوراک شان از انواع دسته های مواد غذایی مانند ویتامین ها، چربی، پروتئین و…. استفاده شود. در فصل های گرم سال می دانید که دام ها بیشتر در مراتع به چرا می پردازند و در طبیعت انواع گیاهان تازه را مصرف می کنند. اما برای فصل های سرد سال که دام بیشتر در دامداری ها باقی می ماند باید نیاز خوراکی دام به صورت کامل تامین شود.

بسیاری از دام ها به صورت پرواری و برای گوششان پرورش داده می شوند و بسیاری دیگر برای تولید شیر نگهداری می شوند. این دو دسته نیاز به دو نوع خوراک مختلف دارند که بسیاری از تولید کنندگان خوراک دام آن را از مواد مختلف تهیه و به صورت غذای خشک و پلت تولید و در اختیار دامداری ها قرار می دهند.

تولید کننده به تفکیک از ضایعات سبزیجات و میوه و یا حتی ضایعاتی که بعد از صید ماهی در کشتی های صید و یا در کارخانجات تولید کنسرو برجای می ماند و گاهی با استفاده از کنجاله حاصل از کارخانجات آبمیوه گیری و کنجاله چغندر قند و سویا اقدام به تولید مواد غذایی درجه یک با کیفیت بالا کرده و مواد را به صورت جداگانه خشک و پلت تهیه و در انواع بسته بندی به بازار ارسال می کنند. این بهترین و سالم ترین نوع مکمل غذایی است‌ که با افزودن آن به خوراک اصلی دام می توان تمام نیازهای روزانه دام را تامین نمود.

خوراک دام سیلو

خوراک دام سیلو معمولا تمام دامداران در طول سال سعی بر آن دارند که از انواع خوراک برای دام های خود استفاده نمایند. زیرا با مصرف مواد خوراکی مختلف دام از انواع ویتامین و مواد غذایی بهره مند می شود و در این صورت از سلامت کامل برخوردار می شود. بسیاری از اوقات حتی در فصل های گرم سال که امکان چرا در مراتع وجود دارد بسیاری از دامداران از انواع غذای سیلو شده و خشک استفاده می کنند.

زیرا انواع غذاهای خشک با مواد مختلف و به صورت ترکیبی تولید می شوند تا نیاز بدن حیوان را تامین نمایند. اما سیلو کردن بهترین و مطمئن ترین راه برای برخوردار شدن حیوان از خوراک برای فصل های سرد سال است. انواع خوراک و غذای سیلو در میزان بسیار زیاد مانند یونجه و علف پرس شده و یا سیلو ذرت و… تولید و وارد بازار می شود. که در این صورت به دلیل وزن سبک و جای کمی که می گیرد می توان انواع این محصولات را در مقدار زیاد تهیه نمود و در جایی خشک نگهداری کرد. در این صورت برای تمام فصل های سرد سال می توان به سادگی خوراک مناسب برای دام تهیه نمود.

قیمت خوراک دام پرواری

بسیاری از تولید کنندگان از ظرفیت های مختلفی که در کشور وجود دارد استفاده می کنند تا بتوانند نیاز داخلی به انواع خوراک و نهاده های دامی را تامین نمایند. این افراد همواره در تلاش هستند تا با استفاده از ضایعات میوه و سبزیجات و با استفاده از انواع کنجاله های سویا و پسماند کارخانجات تولید آبمیوه و رب و مانند آن انواع خوراک دام، با ارزش غذایی بالا را تامین و با قیمت بسیار مناسب در اختیار دامداران در سراسر کشور قرار دهند.

با تهیه انواع این محصولات از خارج از کشور علاوه بر این که میزان زیادی ارز از کشور خارج می شود، ممکن است خوراک به موقع و در اندازه کافی به کشور وارد نشود و یا این که این خوراک از کیفیت کافی برخوردار نبوده و از جهت قیمتی برای مصرف کننده بسیار گران قیمت تمام شود . اما بسیاری از افراد و تولید کنندگان خوراک دام با استفاده از ظرفیت های داخلی موفق به تولید بهترین نوع از این خوراک شده اند. در این صورت می توان از تولید کنندگان داخلی حمایت کرد و انواع این محصولات را جایگزین خوراک های وارداتی نمود.

در این صورت می توان با نرخ و قیمت بسیار مناسب از خوراک دام در طول سال اطمینان حاصل کرد. زیرا در مقایسه قیمت ها، خیلی زود می توان متوجه شد که انواع خوراک تولید شده در داخل کشور برای دامپروری، نسبت به نمونه های خارجی از قیمت بسیار مناسب تری برخوردار است. این تعدیل و مناسب بودن قیمت به دلیل نحوه و نوع توزیع محصول و خوراک نیز هست. زیرا تولید کنندگان انواع تولیدات خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه به بازار ارائه می دهند. توزیع کننده خوراک دام تلاش کرده تا دست واسطه را از خرید و فروش این محصولات دور نگه دارد و خوراک دام را با نرخ تولید شده اصلی به دست مشتریان خود برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *